Özet


İstenmeyen Öğrenci Davranışları Karşısında Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Uyguladıkları Başa Çıkma Yöntemlerine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi
Bu araştırmada öğretmenlerin ve yöneticilerin istenmeyen öğrenci davranışları ve buna karşı kullandıkları baş etme yöntemleri incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ili sınırları içerisinde yer alan ilk ve ortaöğretimde görev yapan 25 öğretmen ve yönetici oluşturmaktadır. Araştırmada seçkisiz örnekleme yöntemlerinden basit örnekleme kullanılmıştır. Çalışma sonucunda istenmeyen davranışlar; Snıf kurallarına uymama, küfürlü konuşma, derste izinsiz konuşma, çekingenlik, hiperaktivite ve dikkat eksikliği, şiddet içerikli televizyon programları izlenmesinden kaynaklanan sorunlar (tehdit etme) gibi en sık istenmeyen davranışlar olarak görülürken; karşılaştıkları istenmeyen davranışlarla ilgili çözüm önerileri ise; ceza ve ödül verme, uyarma, görmemezlikten gelme, öğrencilere daha samimi davranma, öğrencileri etkinliklerle kaynaştırma, rehberlik servisi, görev verme, öğrencileri kendisine yakın yerde oturtma, oyun oynatma olduğu görülmektedir. Araştırma sonucuna göre, öğretmen ve yöneticiler istenmeyen öğrenci davranışlarını çözmede tüm eğitim paydaşların işbirliği içinde hareket etmesi önerilmiştir.

Anahtar Kelimeler
Öğretmen, istenmeyen davranış, çözüm önerileri, Yönetici

Kaynakça