Özet


XXI. yy'da Türkiye'de Ortaokul Öğretim Programlarında Çevresel Değerler Eğitimiyle İlgili Programsal Değişikliklerin İncelenmesi
Bu çalışmanın amacı, XXI. yy'da Türkiye’de ortaokul öğretim programlarında çevresel değerler eğitimiyle ilgili programsal değişikliklerin incelenmesidir. İlköğretim programlarının gerek açıklama kısmında gerekse kazanımlarında değerlere yer verilmiş, değerlerin bireyin gelişimindeki önemi üzerinde durulmuştur. İlköğretim programlarında bireyin çok yönlü gelişimine özel vurgu yapılmış, değerlerin birey gelişimindeki önemine değinilmiştir. İlköğretim düzeyindeki 20 dersin öğretim programında yer alan tüm kazanımların %11,83’ü duyuşsal alana hitap eden ve değer içeren kazanımlardan oluşmaktadır. İlköğretim programlarının tamamında 65 farklı değere yer verilmekte olup en fazla önemsenen değer 92 defa tekrarlanan sorumluluk değeridir. Sorumluluk değerini sırasıyla saygı (38), sağlığa duyarlılık (37), adalet (26), kültürel mirasa duyarlılık (25) ve çalışkanlık (25) değerleri takip ettiği görülmüştür. Bu değerler Millî Eğitim Bakanlığının önemsediği kök değerler ile belirli ölçüde örtüşmektedir. Değer içeren kazanımın en fazla olduğu programlar ise oyun ve fiziki etkinlikler, beden eğitimi ve hukuk ve adalet programlarıdır.

Anahtar Kelimeler
Değerler, Eğitim, Değerler Eğitimi, Okul, Lisansüstü

Kaynakça