Özet


Türkiye’de 2005-2022 Yılları Arasında Yayımlanan Çoklu Zekâ Kuramıyla Yapılan Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi Konulu Lisansüstü Tezlerinin İncelenmesi
Bu araştırmanın amacı ülkemizde çoklu zekâ kuramı ile ilgili yapılmış olan eğitimin öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisini araştırmak amaçlı gerçekleştirilen lisansüstü araştırma çalışmalarını doküman analizinden yararlanarak incelemektir. Araştımanın hedefi çerçevesinde 2005-2022 seneleri içerisinde gerçekleştirilmiş toplam on beş lisansüstü tezi ele alınmıştır. Bu hedef doğrultusunda ülkemizde çoklu zekâ kuramı ile gerçekleştirilen eğitimin öğrencilerin akademik başarılarına etkisini inceleyen araştırmaların esas niteliklerinin nelerden oluştuğu irdelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma metotlarından doküman analizi yönteminden yararlanılmıştır. Veri analiz metodu olarak nitel veri analiz tekniklerinden betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Ülkemizde çoklu zekâ kuramı ile gerçekleştirilen eğitimin öğrencilerin akademik başarılarına etkisiyle alakalı yapılmış olan lisansüstü araştırma çalışmalarının ele alınmasında; çalışmacı tarafından konuyla alakalı alan yazından faydalanılarak geliştirilmiş olan “Yayın İnceleme Formu”ndan yararlanılmıştır. Yayın inceleme formu; araştırma desenlerine, veri çeşitlerine, örneklem grubuna, temalarına ve son olarak çalışmanın senelerine göre ele alınmıştır. Çalışma neticesinde edinilen bulgular incelendiğinde; ülkemizde çoklu zekâ kuramı ile ilgili gerçekleştirilen eğitimin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi üzerine hazırlanmış olan lisansüstü tezlerin en fazla 2006 senesinde yazıldığı ve en çok “Gazi Üniversitesi”nde kaleme alındığı ve araştırma çeşidi olarak nicel araştırma yöntemlerinden yararlanıldığı izlenmektedir.

Anahtar Kelimeler
Öğrenci, Zekâ, Öğretim, Akademik, Çoklu Zekâ, Eğitim

Kaynakça