Özet


Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi ile İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin Doküman Analizi ile İncelenmesi
Bu çalışmanın amacı ortaöğretim okullarında öğretmenlerin sınıf yönetimi üzerine yapılan lisansüstü tezlerin doküman analizi ile incelenmesidir. Çalışmanın amacı doğrultusunda 2018-2022 yılları arasında yürütülmüş olan toplam 30 lisansüstü tez incelenmiştir. Bu amaç kapsamında ortaöğretim okullarında öğretmenlerin sınıf yönetimini inceleyen çalışmaların temel özelliklerinin neler olduğu ele alınmıştır. Veri analiz yöntemi olarak nitel veri analiz tekniklerinden olan betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Ortaöğretim okullarında öğretmenlerin sınıf yönetimi ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların incelenmesinde; araştırmacılar tarafından ilgili literatürden yararlanılarak geliştirilen “Yayın İnceleme Formu” kullanılmıştır. Yayın inceleme formu; araştırmanın yıllarına, veri türlerine, araştırma desenlerine, Örneklem grubuna ve son olarak temalarına göre incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre; ortaöğretim okullarında öğretmenlerin sınıf yönetimi ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmalar ile ilgili en fazla tezin 2019 yılında yapıldığı ve araştırma türü olarak nicel araştırma yöntemlerinin tercih ettikleri görülmektedir. Aynı zamanda tezler araştırma temalarına göre incelendiğinde öğretmenlerin sınıf yönetimi ile ilgili çalışmalarda “sınıf düzeni” teması ön plana çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler
Doküman, Etkili sınıf yönetimi, ortaöğretim, Sınıf yönetimi

Kaynakça