Özet


Demokratik Eğitim Uygulamaları
Demokratik eğitim, demokrasinin ilke ve kurallarının, insan hak ve özgürlüklerinin eğitim ve öğretim programlarında açık ya da örtük hedeflere dönüştürülüp, öğrenme yaşantıları yoluyla bireylere uygulamalı olarak kazandırıldığı eğitimdir. Demokratik eğitimin hedefi; bağımsız, dünyaya bakışında sorgulayıcı ve çözümleyici olan ve yine de demokrasinin kuralları ile uygulamalarını derinlemesine bilen yurttaşlar yetiştirmektir. Bu nitelikler ancak bireylere fırsat eşitliği sağlayan öğrenci merkezli, paylaşmaya, yardımlaşmaya, etkin katılıma olanak veren ve öğrenci farklılıklarını karşılayarak birlikte öğrenmeye olanak sağlayan bir eğitim ve öğretim süreci sayesinde kazandırılabilir. Günümüz eğitim sistemlerine genel çerçeveden bakıldığında tek tip insan yetiştiren eğitim anlayışına dayalı geleneksel yapıyı, modern, çok yönlü insan yetiştirmeyi amaçlayan demokratik yapıya doğru kaydırma çabaları hızla sürmektedir. Bu çalışma; bireysel farklılıklarının bilincinde olarak öğrencileri doğru ve çağdaş bilgi ile donatan, onların derse ilgilerini ve motivasyonlarını sağlayan, onların yeteneklerini keşfeden, onlara özgüven bilinci veren, onları hoşgörü ve eşitlikle disipline eden Türk eğitim Sistemi’nde ve gelişmiş ülkelerde demokratik eğitim modelini ana hatlarıyla incelemektir. Çalışma demokratik eğitimde ideal bir eğitimci kültürü, objektif, demokratik tavır sahibi, söz ve davranış bütünlüğü olan bir kişi profiline eğitim acısından katkı sağlamaktır.

Anahtar Kelimeler
Demokratik Eğitim, Öğrenci, Demokratik Okul

Kaynakça