Özet


Öğretmenlerin Performans Değerlendirme Süreci İle İlgili Yapılan Lisansüstü Çalışmaların Doküman Analizi İle İncelenmesi
Öğretmen performansı, öğretmenin sarf ettiği çaba, işinde verimli olması, gösterdiği başarı göz önüne alınarak değerlendirildiği bir süreçtir. Bilim ve teknolojinin sürekli geliştiği öğretmenlerin bu gelişim ve değişime ayak uydurması verdikleri eğitimin kalitesini olumlu etkileyecektir. Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin performans değerlendirme süreci üzerine yapılan lisansüstü çalışmaların doküman analizi ile incelenmesidir. Çalışmanın amacı doğrultusunda 2001-2023 yılları arasında yürütülmüş olan toplam 40 lisansüstü tezi incelenmiştir. Bu amaç kapsamında ortaöğretim okullarında öğretmenlerin öğretmenlerin performans değerlendirme inceleyen çalışmaların temel özelliklerinin neler olduğu ele alınmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Veri analiz yöntemi olarak nitel veri analiz tekniklerinden olan betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin performans değerlendirme ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların incelenmesinde; araştırmacılar tarafından ilgili literatürden yararlanılarak geliştirilen “Yayın İnceleme Formu” kullanılmıştır. Yayın inceleme formu; araştırmanın yıllarına, veri türlerine, araştırma desenlerine, Örneklem grubuna ve son olarak temalarına göre incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre; öğretmenlerin performans değerlendirme ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmalar ile ilgili en fazla tezin 2019 yılında yapıldığı ve araştırma türü olarak nicel araştırma yöntemlerinin tercih ettikleri görülmektedir. Aynı zamanda tezler araştırma temalarına göre incelendiğinde çalışmalarda “mesai saatleri, çıkarılan resmi yazılar, bilgi notu, toplantı katılımı, rapor, makale, tez, yayın gibi kriterler” teması ön plana çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler
Öğretmen, Performans, Doküman Analizi, Stratejik

Kaynakça