Özet


İlköğretimde Çalışan Okul Yöneticilerinin Liderlik Özelliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi
Bu çalışmada ilköğretimde çalışan okul yöneticilerinin liderlik özelliklerinin bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 1879 yöneticiden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 180 yöneticiden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Bass ve Avolio (1997) tarafından geliştirilen Cemaloğlu (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan “Çok Faktörlü Liderlik Ölçeği”, “Dönüşümcü Liderliği” belirleyen 20, “Etkileşimci Liderliği” belirleyen 16, “Liderlik Davranışlarının Sonuçlarını” belirleyen 9 olmak üzere üç boyut ve toplam 45 maddeden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada, t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; yöneticilerin liderlik özelliklerine sahip olma düzeylerinin yöneticilerin cinsiyetlerine, mesleki kıdemine ve eğitim durumuna göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Okul yöneticisi, eğitim, liderlik, okul, dönüşümcü liderlik

Kaynakça