Özet


Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Paternalist (Babacan) Liderlik Davranışlarının İncelenmesi
Okul yöneticilerinin, eğitimin neferleri öğretmenlerine bir babanın evladına yaklaştığı gibi merhamet ve sevgiyle yaklaşması paternalist (Babacan) liderliğin benimsediğinden kaynaklıdır. Paternalist (Babacan) liderliğin Türkiye’nin kültürel yapısıyla ne kadar iç içe girdiği, okullar nazarında hangi boyutlarda olduğu ve ne kadar önemli olduğu bilinen bir gerçektir. Bu çalışmanın amacı; öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin paternalist (babacan) liderlik davranışlarının incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 10975 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 210 öğretmenden oluşmaktadır. Saylık ve Aydın (2020) tarafından geliştirilen "Paternalist (Babacan) Yönetici Davranışları Ölçeği (PAYDA)" kullanılmıştır. Ölçek 30 maddeden ve 5 alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada, t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; okul müdülerin paternalist (Babacan) liderlik davranışlarının cinsiyetlerine (Hayırseverlik boyutu dışında), eğitim düzeylerine ve kıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Okul, Müdür, Okul, Yönetici, Paternalist (Babacan) , Lider

Kaynakça