Özet


Okul Müdürlerinin Kültürel Liderlik Davranışları İle İş Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Bu araştırmanın amacı, eğitim kurumlarında çalışan okul müdürlerinin kültürel liderlik davranışları ile iş doyumu arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın evreni 2021-2022 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ili merkez ilçelerinde görev yapan 728 yöneticiden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla belirlenen 150 yöneticiden oluşmaktadır. Bu araştırmada 1967 yılında Weiss ve arkadaşları tarafından geliştirilen, Baycan tarafından 1985 yılında Türkçeye çevrilerek, geçerlilik ve güvenilirlik çalışması yapılmış olan “İş Tatmin Ölçeği” ile Yıldırım (2001) tarafından yerli ve yabancı kaynaklar incelenerek geliştirilen ‘Kültürel Liderlik ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans, yüzde değerleri, t-testi ve ANOVA hesaplanmıştır. Ayrıca kültürel liderlik algı düzeyleri ile iş doyumu algı düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için korelasyon analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; okul müdürlerin kültürel liderlik davranışları ile iş tatmin tutumlarının cinsiyet, yaş ve kadro değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği görülmüştür. Aynı zamanda müdürlerin kültürel liderlik davranışlarının ile iş tatmini arasında 0,03 seviyesinde pozitif yönlü (0,617) kuvvetli bir ilişki olduğu saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler
Eğitim, Müdür, Kültürel liderlik, Okul, İş Tatmini

Kaynakça