Özet


Okul Müdürlerinin Kolaylaştırıcı Liderlik Davranışlarının Öğretmenlerin Birtakım Değişkenlerine Göre İncelenmesi
Okul yöneticilerinin sergilediği liderlik türü okul kültürünün oluşumda önem arz etmektedir. Bu liderlik türlerinden biri de kolaylaştırıcı liderliktir. Kolaylaştırıcı liderlere göre güç, baskı ile okuldaki öğrenme ve çalışma ortamını düzenlemeye çalışan güç değildir, aksine iş birliği, yardımlaşma, fikir alışverişi ile paylaşılan güçtür. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı okul müdürlerinin kolaylaştırıcı liderlik davranışlarını bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 12341 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 220 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Töremen (2004) tarafından geliştirilmiş olan “Kolaylaştırıcı Liderlik Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek 28 sorudan 4 boyuttan oluşmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde; t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; okul müdülerin kolaylaştırıcı liderlik liderlik davranışlarının cinsiyetlerine, mesleki kıdemlerine ve eğitim düzeylerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Eğitim, Kolaylaştırıcı, Öğretmen, Okul Müdürü, Kolaylaştırıcı Liderlik

Kaynakça