Özet


İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi
Günümüzde örgüt çalışanlarının örgütüne karşı davranışlarından olan örgütsel bağlılık çokça merak edilen ve araştırılan bir konu olmuştur. Öğretmenler eğitim sisteminin kalitesinin arttırılmasında oynadıkları rol nedeniyle sistemde önemli bir yere sahiptir bu nedenle öğretmenlerin kendilerinden beklenen istenen nitelikleri gösterebilmeleri için onları başarıya götürecek unsurların belirlenmesi gerekmektedir. Bu unsurların başında örgütsel bağlılık geldiği düşünülmektedir. Bu bağlamda eğitim camiası için önem arz eden bu araştırmanın amacı öğretmenlerin örgütsel bağlılık davranışlarını bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ilçelerinde çalışan 24865 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 420 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Meyer, Allen ve Smith (1993) tarafından geliştirilmiş olan ve Dağlı, Elçiçek ve Han (2018) tarafından Türkçeye uyarlanan Örgütsel Bağlılık Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek 18 maddeden ve 3 alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada, t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; öğretmenlerin örgütsel bağlılık davranışlarının cinsiyetlerine, eğitim düzeylerine ve yaş durumlarına göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Öğretmen, Örgüt, Okul, Örgütsel Bağlılık, Rol model, Başarı

Kaynakça