Özet


Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Karizmatik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi
Eğitim kurumlarında öğretmenler tarafından karizmatik biri olarak kabul edilen okul müdürü üye ihtiyaçlarını her daim gözeten, alışılagelmişin dışında kararlar alıp uygulayabilen, risk alabilen, vizyon sahibi, kurumunun geleceği hakkında yeni fikirler üretebilen kişi olmak durumundadır. Bu özelliklere sahip okul müdürleri de kurumlarını hedefledikleri noktaya ulaştırmada daha başarılı olacaklardır. Eğitim kurumları açısından böylesine önem arz eden bu çalışmanın amacı öğretmen algıların göre okul müdürlerin karizmatik liderlik davranışlarının incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 12860 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 350 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Conger ve Kanungo (1994) 50 tarafından geliştirilen Conger ve Kanungo Karizmatik Liderlik Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek 25 madde ve 6 alt boyuttan (vizyonu belirleme ve açıklama, çevresel duyarlılık, sıra dışı davranışlar sergileme, kişisel risk üstlenme, üye ihtiyaçlarına duyarlık gösterme, mevcut durumu sürdürmeme) oluşmaktadır. Yapılan analizler sonucunda; okul müdülerin karizmatik liderlik davranışlarının cinsiyetlerine (Hayırseverlik boyutu dışında), eğitim düzeylerine ve kıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Eğitim, Öğretmen, Müdür, Okul, Yönetici, Karizmatik, Lider

Kaynakça