Özet


Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Yönetici Yeterliklerinin İncelenmesi
Okul müdürünün görevi örgütü yaşatmak, örgütün dış ve iç çevresinin baskısıyla ortaya çıkan karmaşık sorunların üstesinden gelerek, örgütün etkililiğini kurmak, sürdürmek ve başarılı olarak amacına ulaştırmaksa; bunu da gerçekleştirebilmek için okul müdürlerinin aynı zamanda eğitim yöneticisi olarak da belirli konularda yeterliklere sahip olması gerekmektedir. Okul müdürlerinin bu yeterlikleri, teknik yeterlikler, insancıl yeterlikler ve kavramsal (karar-yönetsel) yeterlikler olmak üzere üç faktörlüdür. Eğitim kurumları açısından böylesine önem arz eden bu çalışmanın amacı öğretmen algıların göre okul müdürlerinin yönetici yeterliliklerinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 11255 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 360 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Aksoy’un (2012) doktora tezinde kendisinin ilköğretim öğretmenler üzerinde geliştirip kullandığı “Okul Müdürlerinin Yeterlikleri Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek 38 madde ve 3 alt boyuttan (Kavramsal yeterlikler, teknik yeterlikler ve insancıl yeterlikler) oluşmaktadır. Yapılan analizler sonucunda; okul müdülerinin yönetici yeterliliklerinin cinsiyetlerine, eğitim düzeylerine ve kıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Okul müdürü, Yönetici yeterlilik, İlköğretim, Eğitim, Okul

Kaynakça