Özet


Devlet Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Örgütsel Sinizme İlişkin Algılarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi
Örgütsel sinizm öğretmenlerin duygularını ve hayatında yaşadıkları olumsuz tecrübeleri sonucunda gelişmiş olan eleştirel ve küçümseyici olan bir düşünceyi ifade etmektedir. Örgütsel sinizm araştırmalara yaygın bir şekilde konu olmaya başlaması ile birlikte literatüründe önemle yer verilen ve araştırılan bir konu haline geldiği görülmektedir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı devlet okullarında çalışan öğretmenlerin örgütsel sinizme ilişkin algılarının bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Batman merkez ilçelerinde çalışan 9158 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 250 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri öğretmenlerin örgütsel sinizm algılarını ölçmek için Sağır ve Oğuz (2012) tarafından geliştirilen ‘‘Öğretmenlere Yönelik Örgütsel Sinizm Ölçeği’’ kullanılmıştır. Ölçek, Performansı Düşüren Etkenler (9 madde), Çalıştığı Kurumdan Uzaklaşma (7 madde), Okula Karşı Olumsuz Tutum (5 madde), Çalışanların Kararları Uygulamaya Katılımı (4 madde) olacak şekilde 4 alt boyuttan ve 25 maddeden oluşmaktadır Araştırma verilerinin analizinde; t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; öğretmenlerin örgütsel sinizm algılarının cinsiyetlerine, eğitim düzeylerine ve kıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Okul, Öğretmen, Örgütsel Sinizm, Olumsuz tutum, Uzaklaşma

Kaynakça