İstenmeyen Öğrenci Davranışları Karşısında Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Uyguladıkları Başa Çıkma Yöntemlerine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Evaluation of School Administrators' and Teachers' Opinions on Coping Methods Applied by School Administrators and Teachers in the Face of Undesirable Student Behaviours

İstenmeyen Öğrenci Davranışları Karşısında Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Uyguladıkları Başa Çıkma Yöntemlerine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi

 
Yazar : Ramazan Aslan  Halit ÇAVUŞ, Ahmet SEZER, Faik BULUT, İlyas GÜÇLÜ, Emrah KAYA, Tuba KAYA, Mushap TAŞ  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 32-53
DOI Number: :
Cite : Ramazan Aslan Halit ÇAVUŞ, Ahmet SEZER, Faik BULUT, İlyas GÜÇLÜ, Emrah KAYA, Tuba KAYA, Mushap TAŞ, (2023). İstenmeyen Öğrenci Davranışları Karşısında Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Uyguladıkları Başa Çıkma Yöntemlerine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 32-53. Doi: 10.46868/atdd.294.
33    


Özet
Bu araştırmada öğretmenlerin ve yöneticilerin istenmeyen öğrenci davranışları ve buna karşı kullandıkları baş etme yöntemleri incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ili sınırları içerisinde yer alan ilk ve ortaöğretimde görev yapan 25 öğretmen ve yönetici oluşturmaktadır. Araştırmada seçkisiz örnekleme yöntemlerinden basit örnekleme kullanılmıştır. Çalışma sonucunda istenmeyen davranışlar; Snıf kurallarına uymama, küfürlü konuşma, derste izinsiz konuşma, çekingenlik, hiperaktivite ve dikkat eksikliği, şiddet içerikli televizyon programları izlenmesinden kaynaklanan sorunlar (tehdit etme) gibi en sık istenmeyen davranışlar olarak görülürken; karşılaştıkları istenmeyen davranışlarla ilgili çözüm önerileri ise; ceza ve ödül verme, uyarma, görmemezlikten gelme, öğrencilere daha samimi davranma, öğrencileri etkinliklerle kaynaştırma, rehberlik servisi, görev verme, öğrencileri kendisine yakın yerde oturtma, oyun oynatma olduğu görülmektedir. Araştırma sonucuna göre, öğretmen ve yöneticiler istenmeyen öğrenci davranışlarını çözmede tüm eğitim paydaşların işbirliği içinde hareket etmesi önerilmiştir.

Anahtar Kelimeler
Öğretmen, istenmeyen davranış, çözüm önerileri, Yönetici

Abstract
In this study, teachers' and administrators' undesirable student behaviours and the coping methods they use against them were examined. The study group of the research consists of 25 teachers and administrators working in primary and secondary education within the borders of Diyarbakır province in the 2022-2023 academic year. Simple sampling from random sampling methods was used in the study. As a result of the study, the most common undesirable behaviours were seen as disobeying class rules, swearing, speaking without permission in class, shyness, hyperactivity and attention deficit, problems arising from watching violent television programmes (threatening); while the solution suggestions for the undesirable behaviours they encountered were as follows: punishment and reward, warning, ignoring, treating students more sincerely, integrating students with activities, guidance service, assigning tasks, sitting students close to themselves, playing games. According to the results of the research, teachers and administrators recommended that all educational stakeholders should act in cooperation in solving unwanted student behaviours.

Keywords
Teacher, undesirable behaviour, solution suggestions, administrator