Sosyal Bilgiler Dersinde Yer Alan Temel Beceriler Üzerine Yapılan Lisansüstü Çalışmaların İncelenmesi

An Investigation of Postgraduate Studies on Basic Skills in Social Studies Course

Sosyal Bilgiler Dersinde Yer Alan Temel Beceriler Üzerine Yapılan Lisansüstü Çalışmaların İncelenmesi

 
Yazar : Şefreş Nasanlı Kalender  Vedat sabih Karaman, Abdullah Çoban, Birgül Çiftçi, Şehmus Ergün, Muhsin Çelik, Nurgül Çelik, Melek Turmak  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 96-111
DOI Number: :
Cite : Şefreş Nasanlı Kalender Vedat sabih Karaman, Abdullah Çoban, Birgül Çiftçi, Şehmus Ergün, Muhsin Çelik, Nurgül Çelik, Melek Turmak, (2023). Sosyal Bilgiler Dersinde Yer Alan Temel Beceriler Üzerine Yapılan Lisansüstü Çalışmaların İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 96-111. Doi: 10.46868/tigin.297.
29    


Özet
Bu araştırmanın gayesi sosyal bilgiler dersinde yer alan temel beceriler üzerine yapılmış olan lisansüstü çalışmaların doküman analizi ile incelenmesidir. Çalışmanın hedefi doğrultusunda 2017-2022 seneleri arasında yazılmış olan toplam 50 lisansüstü tez analiz edilmiştir. Bu hedef doğrultusunda öğrencilerin temel becerilerini ele alan araştırmaların ana unsurlarının nelerden oluştuğu incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olan doküman analizi yönteminden faydalanılmıştır. Veri analiz yöntemi olarak nitel veri analiz tekniklerinden olan betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Çalışmalar neticesinde; öğrencilerin temel becerilerini içeren en fazla tezin 2022 senesi içerisinde yazıldığı ve araştırma biçimi olarak nicel araştırma yöntemlerinin tercih edildiği görülmektedir. Bunların yanı sıra tezler araştırma konularına göre ele alındığında öğrencilerin temel becerileri ‘Stresle ve duygularla başa çıkma becerisi’ temasında ‘Eleştirel Düşünme Becerisi’ ve ‘İletişim Becerisi’ kodlarının ön planda olduğu izlenmektedir.

Anahtar Kelimeler
Sosyal bilgiler, Öğrenci, Temel beceriler, lisansüstü, Doküman analizi.

Abstract
The aim of this study is to examine the postgraduate studies on the basic skills in the social studies course by document analysis. In line with the aim of the study, a total of 50 postgraduate theses written between 2017 and 2022 were analysed. In line with this goal, the main elements of the researches addressing the basic skills of students were analysed. Document analysis method, which is one of the qualitative research methods, was used in the research. Descriptive analysis technique, which is one of the qualitative data analysis techniques, was used as data analysis method. As a result of the studies; it is seen that the most theses involving the basic skills of students were written in 2022 and quantitative research methods were preferred as the research method. In addition to these, when the theses are considered according to the research topics, it is observed that the codes of 'Critical Thinking Skill' and 'Communication Skill' are at the forefront in the theme of students' basic skills 'Ability to cope with stress and emotions'.

Keywords
Social studies, Student, Basic skills, graduate, Document analysis