XXI. yy'da Türkiye'de Ortaokul Öğretim Programlarında Çevresel Değerler Eğitimiyle İlgili Programsal Değişikliklerin İncelenmesi

In the 21st century, Investigation of Programmatic Changes Related to Environmental Values Education in Secondary School Curricula in Turkey

XXI. yy'da Türkiye'de Ortaokul Öğretim Programlarında Çevresel Değerler Eğitimiyle İlgili Programsal Değişikliklerin İncelenmesi

 
Yazar : Dilber Öçal  Zeyyad Öcal, Sibel Can, Engin Ökmen, Ömer Çetinkaya, Bilal Sevimli, Seda Yavuz Burçoğlu, Naif Çiçek  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 112-125
DOI Number: :
Cite : Dilber Öçal Zeyyad Öcal, Sibel Can, Engin Ökmen, Ömer Çetinkaya, Bilal Sevimli, Seda Yavuz Burçoğlu, Naif Çiçek, (2023). XXI. yy'da Türkiye'de Ortaokul Öğretim Programlarında Çevresel Değerler Eğitimiyle İlgili Programsal Değişikliklerin İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 112-125. Doi: 10.46868/tigin.300.
34    


Özet
Bu çalışmanın amacı, XXI. yy'da Türkiye’de ortaokul öğretim programlarında çevresel değerler eğitimiyle ilgili programsal değişikliklerin incelenmesidir. İlköğretim programlarının gerek açıklama kısmında gerekse kazanımlarında değerlere yer verilmiş, değerlerin bireyin gelişimindeki önemi üzerinde durulmuştur. İlköğretim programlarında bireyin çok yönlü gelişimine özel vurgu yapılmış, değerlerin birey gelişimindeki önemine değinilmiştir. İlköğretim düzeyindeki 20 dersin öğretim programında yer alan tüm kazanımların %11,83’ü duyuşsal alana hitap eden ve değer içeren kazanımlardan oluşmaktadır. İlköğretim programlarının tamamında 65 farklı değere yer verilmekte olup en fazla önemsenen değer 92 defa tekrarlanan sorumluluk değeridir. Sorumluluk değerini sırasıyla saygı (38), sağlığa duyarlılık (37), adalet (26), kültürel mirasa duyarlılık (25) ve çalışkanlık (25) değerleri takip ettiği görülmüştür. Bu değerler Millî Eğitim Bakanlığının önemsediği kök değerler ile belirli ölçüde örtüşmektedir. Değer içeren kazanımın en fazla olduğu programlar ise oyun ve fiziki etkinlikler, beden eğitimi ve hukuk ve adalet programlarıdır.

Anahtar Kelimeler
Değerler, Eğitim, Değerler Eğitimi, Okul, Lisansüstü

Abstract
The aim of this study is to examine the curricular changes related to environmental values education in secondary school curricula in Turkey in the 21st century. Values are included both in the explanations and achievements of primary education programmes and the importance of values in the development of the individual is emphasised. In primary education programmes, special emphasis was placed on the multidimensional development of the individual and the importance of values in individual development was mentioned. 11,83% of all learning outcomes in the curricula of 20 primary level courses consist of learning outcomes that address the affective domain and include values. In all primary education programmes, 65 different values are included and the most important value is the value of responsibility, which is repeated 92 times. Respect (38), sensitivity to health (37), justice (26), sensitivity to cultural heritage (25) and diligence (25) values followed the value of responsibility respectively. These values overlap to a certain extent with the root values emphasised by the Ministry of National Education. The programmes with the highest number of value-containing outcomes are games and physical activities, physical education and law and justice programmes.

Keywords
Values, Education, Values Education, School, Postgraduate