Türkiye’de 2005-2022 Yılları Arasında Yayımlanan Çoklu Zekâ Kuramıyla Yapılan Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi Konulu Lisansüstü Tezlerinin İncelenmesi

An Investigation of Postgraduate Theses on the Effect of Teaching with Multiple Intelligences Theory on Students' Academic Achievement Published in Turkey between 2005-2022

Türkiye’de 2005-2022 Yılları Arasında Yayımlanan Çoklu Zekâ Kuramıyla Yapılan Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi Konulu Lisansüstü Tezlerinin İncelenmesi

 
Yazar : Yüksel Pursuk  Asiye Pursuk, Tekin Pursuk, Mehmet Tekin, Haşim Çeken, Yusuf Gülgen, Hasan Utma, Pınar Yarar  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 199-214
DOI Number: :
Cite : Yüksel Pursuk Asiye Pursuk, Tekin Pursuk, Mehmet Tekin, Haşim Çeken, Yusuf Gülgen, Hasan Utma, Pınar Yarar, (2023). Türkiye’de 2005-2022 Yılları Arasında Yayımlanan Çoklu Zekâ Kuramıyla Yapılan Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi Konulu Lisansüstü Tezlerinin İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 199-214. Doi: 10.46868/tigin.304.
38    


Özet
Bu araştırmanın amacı ülkemizde çoklu zekâ kuramı ile ilgili yapılmış olan eğitimin öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisini araştırmak amaçlı gerçekleştirilen lisansüstü araştırma çalışmalarını doküman analizinden yararlanarak incelemektir. Araştımanın hedefi çerçevesinde 2005-2022 seneleri içerisinde gerçekleştirilmiş toplam on beş lisansüstü tezi ele alınmıştır. Bu hedef doğrultusunda ülkemizde çoklu zekâ kuramı ile gerçekleştirilen eğitimin öğrencilerin akademik başarılarına etkisini inceleyen araştırmaların esas niteliklerinin nelerden oluştuğu irdelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma metotlarından doküman analizi yönteminden yararlanılmıştır. Veri analiz metodu olarak nitel veri analiz tekniklerinden betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Ülkemizde çoklu zekâ kuramı ile gerçekleştirilen eğitimin öğrencilerin akademik başarılarına etkisiyle alakalı yapılmış olan lisansüstü araştırma çalışmalarının ele alınmasında; çalışmacı tarafından konuyla alakalı alan yazından faydalanılarak geliştirilmiş olan “Yayın İnceleme Formu”ndan yararlanılmıştır. Yayın inceleme formu; araştırma desenlerine, veri çeşitlerine, örneklem grubuna, temalarına ve son olarak çalışmanın senelerine göre ele alınmıştır. Çalışma neticesinde edinilen bulgular incelendiğinde; ülkemizde çoklu zekâ kuramı ile ilgili gerçekleştirilen eğitimin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi üzerine hazırlanmış olan lisansüstü tezlerin en fazla 2006 senesinde yazıldığı ve en çok “Gazi Üniversitesi”nde kaleme alındığı ve araştırma çeşidi olarak nicel araştırma yöntemlerinden yararlanıldığı izlenmektedir.

Anahtar Kelimeler
Öğrenci, Zekâ, Öğretim, Akademik, Çoklu Zekâ, Eğitim

Abstract
The aim of this study is to examine the postgraduate research studies conducted in our country in order to investigate the effect of education related to the theory of multiple intelligences on students' academic achievement by using document analysis. Within the framework of the aim of the research, a total of fifteen postgraduate theses carried out between 2005-2022 were examined. In line with this goal, the main qualities of the studies examining the effect of education with multiple intelligence theory on students' academic achievement in our country were examined. Document analysis method, one of the qualitative research methods, was used in the study. Descriptive analysis technique, one of the qualitative data analysis techniques, was used as data analysis method. The "Publication Review Form", which was developed by the researcher by making use of the literature on the subject, was used in the handling of the postgraduate research studies related to the effect of education with the theory of multiple intelligences on the academic achievement of students in our country. The publication review form was analysed according to research designs, data types, sample group, themes and finally the years of the study. When the findings obtained as a result of the study are examined; it is observed that the postgraduate theses prepared on the effect of the education related to the theory of multiple intelligences on the academic achievement of the students in our country were mostly written in 2006 and mostly written in "Gazi University" and quantitative research methods were used as the research type.

Keywords
Student, Intelligence, Teaching, Academic, Multiple Intelligences, Education