Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi ile İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin Doküman Analizi ile İncelenmesi

Investigation of Postgraduate Theses on Classroom Management of Teachers Working in Secondary Schools by Document Analysis

Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi ile İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin Doküman Analizi ile İncelenmesi

 
Yazar : Emine Bağır  Esra Han Akdemir, Bülent Öztürk, Ahmet Şimşek, Mehmet Çiftçi, İbrahim Bingöl, Cemal Nurbiye, Cemil Uzun  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 215-227
DOI Number: :
Cite : Emine Bağır Esra Han Akdemir, Bülent Öztürk, Ahmet Şimşek, Mehmet Çiftçi, İbrahim Bingöl, Cemal Nurbiye, Cemil Uzun, (2023). Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi ile İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin Doküman Analizi ile İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 215-227. Doi: 10.46868/tigin.305.
32    


Özet
Bu çalışmanın amacı ortaöğretim okullarında öğretmenlerin sınıf yönetimi üzerine yapılan lisansüstü tezlerin doküman analizi ile incelenmesidir. Çalışmanın amacı doğrultusunda 2018-2022 yılları arasında yürütülmüş olan toplam 30 lisansüstü tez incelenmiştir. Bu amaç kapsamında ortaöğretim okullarında öğretmenlerin sınıf yönetimini inceleyen çalışmaların temel özelliklerinin neler olduğu ele alınmıştır. Veri analiz yöntemi olarak nitel veri analiz tekniklerinden olan betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Ortaöğretim okullarında öğretmenlerin sınıf yönetimi ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların incelenmesinde; araştırmacılar tarafından ilgili literatürden yararlanılarak geliştirilen “Yayın İnceleme Formu” kullanılmıştır. Yayın inceleme formu; araştırmanın yıllarına, veri türlerine, araştırma desenlerine, Örneklem grubuna ve son olarak temalarına göre incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre; ortaöğretim okullarında öğretmenlerin sınıf yönetimi ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmalar ile ilgili en fazla tezin 2019 yılında yapıldığı ve araştırma türü olarak nicel araştırma yöntemlerinin tercih ettikleri görülmektedir. Aynı zamanda tezler araştırma temalarına göre incelendiğinde öğretmenlerin sınıf yönetimi ile ilgili çalışmalarda “sınıf düzeni” teması ön plana çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler
Doküman, Etkili sınıf yönetimi, ortaöğretim, Sınıf yönetimi

Abstract
The aim of this study is to examine the postgraduate theses on classroom management of teachers in secondary schools by document analysis. For the purpose of the study, a total of 30 postgraduate theses conducted between 2018-2022 were examined. Within the scope of this purpose, the main characteristics of the studies examining the classroom management of teachers in secondary schools were discussed. Descriptive analysis technique, which is one of the qualitative data analysis techniques, was used as data analysis method. In the examination of postgraduate studies on classroom management of teachers in secondary schools, the "Publication Review Form" developed by the researchers by making use of the relevant literature was used. The publication review form was analysed according to the years of the research, data types, research designs, sample group and finally themes. According to the research findings; it is seen that the most theses related to postgraduate studies on classroom management of teachers in secondary schools were conducted in 2019 and quantitative research methods were preferred as the research type. At the same time, when the theses were analysed according to the research themes, the theme of "classroom order" came to the fore in the studies on classroom management of teachers.

Keywords
Document, Effective classroom management, secondary education, Classroom management