Öğretmenlerin Performans Değerlendirme Süreci İle İlgili Yapılan Lisansüstü Çalışmaların Doküman Analizi İle İncelenmesi

Investigation of Postgraduate Studies on Teachers' Performance Evaluation Process by Document Analysis

Öğretmenlerin Performans Değerlendirme Süreci İle İlgili Yapılan Lisansüstü Çalışmaların Doküman Analizi İle İncelenmesi

 
Yazar : Sevim Elgören  Fatma Gülsüm, Ftama Çelik, Leyla OçarBeyza Batmanlı, Osman Arslan, İbrahim Halil Durmaz, Mehmet Nesip Beyzade  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 138-155
DOI Number: :
Cite : Sevim Elgören Fatma Gülsüm, Ftama Çelik, Leyla OçarBeyza Batmanlı, Osman Arslan, İbrahim Halil Durmaz, Mehmet Nesip Beyzade, (2023). Öğretmenlerin Performans Değerlendirme Süreci İle İlgili Yapılan Lisansüstü Çalışmaların Doküman Analizi İle İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 138-155. Doi: 10.46868/tigin.309.
    


Özet
Öğretmen performansı, öğretmenin sarf ettiği çaba, işinde verimli olması, gösterdiği başarı göz önüne alınarak değerlendirildiği bir süreçtir. Bilim ve teknolojinin sürekli geliştiği öğretmenlerin bu gelişim ve değişime ayak uydurması verdikleri eğitimin kalitesini olumlu etkileyecektir. Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin performans değerlendirme süreci üzerine yapılan lisansüstü çalışmaların doküman analizi ile incelenmesidir. Çalışmanın amacı doğrultusunda 2001-2023 yılları arasında yürütülmüş olan toplam 40 lisansüstü tezi incelenmiştir. Bu amaç kapsamında ortaöğretim okullarında öğretmenlerin öğretmenlerin performans değerlendirme inceleyen çalışmaların temel özelliklerinin neler olduğu ele alınmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Veri analiz yöntemi olarak nitel veri analiz tekniklerinden olan betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin performans değerlendirme ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların incelenmesinde; araştırmacılar tarafından ilgili literatürden yararlanılarak geliştirilen “Yayın İnceleme Formu” kullanılmıştır. Yayın inceleme formu; araştırmanın yıllarına, veri türlerine, araştırma desenlerine, Örneklem grubuna ve son olarak temalarına göre incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre; öğretmenlerin performans değerlendirme ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmalar ile ilgili en fazla tezin 2019 yılında yapıldığı ve araştırma türü olarak nicel araştırma yöntemlerinin tercih ettikleri görülmektedir. Aynı zamanda tezler araştırma temalarına göre incelendiğinde çalışmalarda “mesai saatleri, çıkarılan resmi yazılar, bilgi notu, toplantı katılımı, rapor, makale, tez, yayın gibi kriterler” teması ön plana çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler
Öğretmen, Performans, Doküman Analizi, Stratejik

Abstract
Teacher performance is a process in which the teacher is evaluated by taking into consideration the effort he/she makes, his/her efficiency in his/her work and his/her success. Keeping up with this development and change in science and technology will positively affect the quality of the education provided by teachers. The aim of this study is to examine the postgraduate studies on the performance evaluation process of teachers through document analysis. For the purpose of the study, a total of 40 postgraduate theses conducted between 2001 and 2023 were analysed. Within the scope of this purpose, the main characteristics of the studies examining the performance evaluation of teachers in secondary schools were discussed. Document analysis method, one of the qualitative research methods, was used in the study. Descriptive analysis technique, which is one of the qualitative data analysis techniques, was used as data analysis method. In the examination of postgraduate studies on teachers' performance evaluation, the "Publication Review Form" developed by the researchers by making use of the relevant literature was used. The publication review form was analysed according to the years of the research, data types, research designs, sample group and finally themes. According to the research findings; it is seen that most of the theses related to postgraduate studies on teachers' performance evaluation were conducted in 2019 and quantitative research methods were preferred as the research type. At the same time, when the theses were analysed according to the research themes, the theme of "working hours, official letters, information notes, meeting attendance, criteria such as reports, articles, theses, and publications" came to the fore in the studies.

Keywords
Teacher, Performance, Document Analysis, Strategic