İlköğretimde Çalışan Okul Yöneticilerinin Liderlik Özelliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Investigation of Leadership Characteristics of Primary School Administrators According to Some Variables

İlköğretimde Çalışan Okul Yöneticilerinin Liderlik Özelliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

 
Yazar : Emrah Danış  Mehmet Zülküf Tekdemir, Pelin Saylan, Soner Pehlivan, Serkan Danacı, Bircan Gürhan, Gülcan Arslan, Rıdvan Çakar  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 126-137
DOI Number: :
Cite : Emrah Danış Mehmet Zülküf Tekdemir, Pelin Saylan, Soner Pehlivan, Serkan Danacı, Bircan Gürhan, Gülcan Arslan, Rıdvan Çakar , (2023). İlköğretimde Çalışan Okul Yöneticilerinin Liderlik Özelliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 126-137. Doi: 10.46868/tigin.310.
    


Özet
Bu çalışmada ilköğretimde çalışan okul yöneticilerinin liderlik özelliklerinin bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 1879 yöneticiden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 180 yöneticiden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Bass ve Avolio (1997) tarafından geliştirilen Cemaloğlu (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan “Çok Faktörlü Liderlik Ölçeği”, “Dönüşümcü Liderliği” belirleyen 20, “Etkileşimci Liderliği” belirleyen 16, “Liderlik Davranışlarının Sonuçlarını” belirleyen 9 olmak üzere üç boyut ve toplam 45 maddeden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada, t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; yöneticilerin liderlik özelliklerine sahip olma düzeylerinin yöneticilerin cinsiyetlerine, mesleki kıdemine ve eğitim durumuna göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Okul yöneticisi, eğitim, liderlik, okul, dönüşümcü liderlik

Abstract
The aim of this study is to examine the leadership characteristics of school administrators working in primary education according to some variables. The population of the study consists of 1879 administrators working in the central districts of Diyarbakır in the 2022-2023 academic year. The sample of the study consists of 180 administrators determined by random sampling from the population. The "Multifactor Leadership Scale" developed by Bass and Avolio (1997) and adapted into Turkish by Cemaloğlu (2007) consists of three dimensions and a total of 45 items: 20 items determining "Transformational Leadership", 16 items determining "Interactionist Leadership" and 9 items determining "Results of Leadership Behaviours". In the analysis of the research data; arithmetic mean, standard deviation, frequency and percentage values were calculated. In addition, t-test and ANOVA test were used in the research. As a result of the analyses, it was seen that the level of having leadership characteristics of the administrators did not differ significantly according to the gender, professional seniority and educational status of the administrators.

Keywords
School administrator, education, leadership, school, transformational leadership