Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Paternalist (Babacan) Liderlik Davranışlarının İncelenmesi

Investigation of School Principals' Paternalistic Leadership Behaviours According to Teachers' Perceptions

Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Paternalist (Babacan) Liderlik Davranışlarının İncelenmesi

 
Yazar : Kamal Güneyli  Hacı Koçyiğit, Hatice Altunboğa Çiftçi, Yusri Demir, Oya Sevinç, Hüseyin Karataş, Murat Yılmaz, Aydın Pınar  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 299-309
DOI Number: :
Cite : Kamal Güneyli Hacı Koçyiğit, Hatice Altunboğa Çiftçi, Yusri Demir, Oya Sevinç, Hüseyin Karataş, Murat Yılmaz, Aydın Pınar, (2023). Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Paternalist (Babacan) Liderlik Davranışlarının İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 299-309. Doi: 10.46868/tigin.312.
    


Özet
Okul yöneticilerinin, eğitimin neferleri öğretmenlerine bir babanın evladına yaklaştığı gibi merhamet ve sevgiyle yaklaşması paternalist (Babacan) liderliğin benimsediğinden kaynaklıdır. Paternalist (Babacan) liderliğin Türkiye’nin kültürel yapısıyla ne kadar iç içe girdiği, okullar nazarında hangi boyutlarda olduğu ve ne kadar önemli olduğu bilinen bir gerçektir. Bu çalışmanın amacı; öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin paternalist (babacan) liderlik davranışlarının incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 10975 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 210 öğretmenden oluşmaktadır. Saylık ve Aydın (2020) tarafından geliştirilen "Paternalist (Babacan) Yönetici Davranışları Ölçeği (PAYDA)" kullanılmıştır. Ölçek 30 maddeden ve 5 alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada, t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; okul müdülerin paternalist (Babacan) liderlik davranışlarının cinsiyetlerine (Hayırseverlik boyutu dışında), eğitim düzeylerine ve kıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Okul, Müdür, Okul, Yönetici, Paternalist (Babacan) , Lider

Abstract
The fact that school administrators approach teachers, who are the heroes of education, with compassion and love as a father approaches his children is due to the adoption of paternalistic leadership. It is a well-known fact that paternalistic leadership is intertwined with the cultural structure of Turkey, the extent to which it is in the eyes of schools and how important it is. The aim of this study is to examine the paternalistic leadership behaviours of school principals according to teacher perceptions. The population of the study consists of 10975 teachers working in the central districts of Diyarbakır in the 2022-2023 academic year. The sample of the study consists of 210 teachers determined by random sampling from the population. "Paternalistic Administrator Behaviours Scale (PAYDA)" developed by Saylık and Aydın (2020) was used. The scale consists of 30 items and 5 sub-dimensions. In the analysis of the research data; arithmetic mean, standard deviation, frequency and percentage values were calculated. In addition, t-test and ANOVA test were used in the study. As a result of the analyses, it was seen that the paternalistic leadership behaviours of school principals did not differ significantly according to their gender (except for the Philanthropy dimension), education level and seniority.

Keywords
School, Principal, School, Administrator, Paternalistic, Leader