Okul Müdürlerinin Kültürel Liderlik Davranışları İle İş Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Investigation of the Relationship between Cultural Leadership Behaviours of School Principals and Job Satisfaction

Okul Müdürlerinin Kültürel Liderlik Davranışları İle İş Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

 
Yazar : Karaman Karaalp  Jiyan Fidan, Hüseyin Dincerler, Cemil Cetiner, Serdar Yiğit, Murat Bilgiseven, Cemal Ekin, Süleyman çetin  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 269-277
DOI Number: :
Cite : Karaman Karaalp Jiyan Fidan, Hüseyin Dincerler, Cemil Cetiner, Serdar Yiğit, Murat Bilgiseven, Cemal Ekin, Süleyman çetin, (2023). Okul Müdürlerinin Kültürel Liderlik Davranışları İle İş Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 269-277. Doi: 10.46868/tigin.313.
    


Özet
Bu araştırmanın amacı, eğitim kurumlarında çalışan okul müdürlerinin kültürel liderlik davranışları ile iş doyumu arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın evreni 2021-2022 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ili merkez ilçelerinde görev yapan 728 yöneticiden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla belirlenen 150 yöneticiden oluşmaktadır. Bu araştırmada 1967 yılında Weiss ve arkadaşları tarafından geliştirilen, Baycan tarafından 1985 yılında Türkçeye çevrilerek, geçerlilik ve güvenilirlik çalışması yapılmış olan “İş Tatmin Ölçeği” ile Yıldırım (2001) tarafından yerli ve yabancı kaynaklar incelenerek geliştirilen ‘Kültürel Liderlik ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans, yüzde değerleri, t-testi ve ANOVA hesaplanmıştır. Ayrıca kültürel liderlik algı düzeyleri ile iş doyumu algı düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için korelasyon analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; okul müdürlerin kültürel liderlik davranışları ile iş tatmin tutumlarının cinsiyet, yaş ve kadro değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği görülmüştür. Aynı zamanda müdürlerin kültürel liderlik davranışlarının ile iş tatmini arasında 0,03 seviyesinde pozitif yönlü (0,617) kuvvetli bir ilişki olduğu saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler
Eğitim, Müdür, Kültürel liderlik, Okul, İş Tatmini

Abstract
The aim of this study is to determine the relationship between cultural leadership behaviours of school principals working in educational institutions and job satisfaction. The population of the study consists of 728 administrators working in the central districts of Diyarbakır province in the 2021-2022 academic year. The sample of the study consists of 150 administrators determined by random sampling from the population. In this study, the "Job Satisfaction Scale" developed by Weiss et al. in 1967, translated into Turkish by Baycan in 1985 and validity and reliability studies were conducted, and the "Cultural Leadership Scale" developed by Yıldırım (2001) by examining domestic and foreign sources were used. In the analysis of the research data; arithmetic mean, standard deviation, frequency, percentage values, t-test and ANOVA were calculated. In addition, correlation analysis was used to determine the relationship between cultural leadership perception levels and job satisfaction perception levels. As a result of the analyses, it was seen that cultural leadership behaviours and job satisfaction attitudes of school principals differed significantly according to gender, age and tenure variables. At the same time, it was determined that there was a strong positive relationship (0,617) between principals' cultural leadership behaviours and job satisfaction at 0,03 level.

Keywords
Education, Principal, Cultural leadership, School, Job satisfaction