Öğretmen Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Yönetim Tarzlarının İncelenmesi

Investigation of School Administrators' Management Styles According to Teachers' Perceptions

Öğretmen Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Yönetim Tarzlarının İncelenmesi

 
Yazar : Serdar Esmer  Murat Aktan, Mehmet Yasin Kaş, Kenan Babacan, Ünal Yılmaz, Abdürrahman Devran, Adem Çelik  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 258-268
DOI Number: :
Cite : Serdar Esmer Murat Aktan, Mehmet Yasin Kaş, Kenan Babacan, Ünal Yılmaz, Abdürrahman Devran, Adem Çelik, (2023). Öğretmen Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Yönetim Tarzlarının İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 258-268. Doi: 10.46868/tigin.314.
    


Özet
Okul müdürlerinin sergilediği yönetsel davranışların okul iklimi, iş motivasyonu, okulun akademik başarısını ve tüm eğitim paydaşların bağlılığı gibi çeşitli değişkenler üzerinde olumlu veya olumsuz etkileri bulunmaktadır. Okul yöneticilerinin eğitim sisteminde uyguladıkları yönetim tarzları değerlendirilirken etki ve sonuçlarının toplumun bütününü ilgilendirdiği göz önünde bulundurulmalıdır. Çünkü eğitim kurumları hem amaç hem işleyiş hem de ürün boyutları ile değerlendirildiğinde toplumun tamamını ilgilendiren önemli kuruluşlardır. Bu bağlamda ise bu çalışmanın amacı öğretmen algılarına göre okul yöneticilerin yönetim tarzlarının incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 1022 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 190 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verilerinde öğretmenlerin müdür yönetim tarzı algılarını tespit etmek için Üstüner (2016) tarafından geliştirilen “Algılanan Müdür Yönetim Tarzı Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek, 4 boyut ve 25 ifadeden oluşmaktadır. Çalışma sonucunda; okul yöneticilerin yönetim tarzlarının öğretmenlerin cinsiyet, yönetici olma veya olmama, kıdem ve eğitim düzeylerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Yönetim, Otoriter, İş birliği, Eğitim, Müdür, Öğretmen

Abstract
Managerial behaviours exhibited by school principals have positive or negative effects on various variables such as school climate, work motivation, academic success of the school and the commitment of all educational stakeholders. While evaluating the management styles applied by school administrators in the education system, it should be taken into consideration that their effects and results concern the whole society. Because educational institutions are important organisations that concern the whole society when they are evaluated with both purpose, functioning and product dimensions. In this context, the aim of this study is to examine the management styles of school administrators according to teacher perceptions. The population of the study consists of 1022 teachers working in the central districts of Diyarbakır in the 2022-2023 academic year. The sample of the study consists of 190 teachers determined by random sampling from the population. In the data of the study, the "Perceived Principal Management Style Scale" developed by Üstüner (2016) was used to determine teachers' perceptions of principal management style. The scale consists of 4 dimensions and 25 statements. As a result of the study; it was seen that the management styles of school administrators did not differ significantly according to teachers' gender, being or not being an administrator, seniority and education levels.

Keywords
Management, Authoritarian, Cooperation, Education, Principal, Teacher.