Okul Müdürlerinin Kolaylaştırıcı Liderlik Davranışlarının Öğretmenlerin Birtakım Değişkenlerine Göre İncelenmesi

Investigation of Facilitative Leadership Behaviours of School Principals According to Some Variables of Teachers

Okul Müdürlerinin Kolaylaştırıcı Liderlik Davranışlarının Öğretmenlerin Birtakım Değişkenlerine Göre İncelenmesi

 
Yazar : İbrahim Temiz  Hasan Kılıç, Zeynep Çelik, Hasan Altunboğa, Orhan Demirtaş, Ali Güven, Hasan Nazlı, Umetullah Demir  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 310-320
DOI Number: :
Cite : İbrahim Temiz Hasan Kılıç, Zeynep Çelik, Hasan Altunboğa, Orhan Demirtaş, Ali Güven, Hasan Nazlı, Umetullah Demir, (2023). Okul Müdürlerinin Kolaylaştırıcı Liderlik Davranışlarının Öğretmenlerin Birtakım Değişkenlerine Göre İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 310-320. Doi: 10.46868/tigin.315.
    


Özet
Okul yöneticilerinin sergilediği liderlik türü okul kültürünün oluşumda önem arz etmektedir. Bu liderlik türlerinden biri de kolaylaştırıcı liderliktir. Kolaylaştırıcı liderlere göre güç, baskı ile okuldaki öğrenme ve çalışma ortamını düzenlemeye çalışan güç değildir, aksine iş birliği, yardımlaşma, fikir alışverişi ile paylaşılan güçtür. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı okul müdürlerinin kolaylaştırıcı liderlik davranışlarını bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 12341 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 220 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Töremen (2004) tarafından geliştirilmiş olan “Kolaylaştırıcı Liderlik Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek 28 sorudan 4 boyuttan oluşmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde; t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; okul müdülerin kolaylaştırıcı liderlik liderlik davranışlarının cinsiyetlerine, mesleki kıdemlerine ve eğitim düzeylerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Eğitim, Kolaylaştırıcı, Öğretmen, Okul Müdürü, Kolaylaştırıcı Liderlik

Abstract
The type of leadership exhibited by school administrators is important in the formation of school culture. One of these leadership types is facilitative leadership. According to facilitative leaders, power is not the power that tries to regulate the learning and working environment in the school through pressure, on the contrary, it is the power that is shared through cooperation, assistance and exchange of ideas. In this context, the aim of this study is to examine the facilitative leadership behaviours of school principals according to some variables. The population of the study consists of 12341 teachers working in the central districts of Diyarbakır in the 2023-2024 academic year. The sample of the study consists of 220 teachers selected from the population by random sampling. The "Facilitative Leadership Scale" developed by Töremen (2004) was used to collect data. The scale consists of 28 questions and 4 dimensions. In the analysis of the research data; t-test and ANOVA test were used. As a result of the analyses; it was seen that the facilitative leadership behaviours of school principals did not show significant differences according to their gender, professional seniority and education levels.

Keywords
Education, Facilitator, Teacher, School Principal, Facilitative Leadership