İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Investigation of Organizational Commitment Behaviors of Primary School Teachers According to Some Variables

İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

 
Yazar : Taner Kaçar  Ulaş AKSAL, Sait AKDAĞ, Hamdusena TEL, Yılmaz SAYIN, Hacı ÖKSİZ, Fatma SAYIN, Açelya ÖĞRETMEN  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 364-375
DOI Number: :
Cite : Taner Kaçar Ulaş AKSAL, Sait AKDAĞ, Hamdusena TEL, Yılmaz SAYIN, Hacı ÖKSİZ, Fatma SAYIN, Açelya ÖĞRETMEN, (2023). İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 364-375. Doi: 10.46868/tigin.317.
    


Özet
Günümüzde örgüt çalışanlarının örgütüne karşı davranışlarından olan örgütsel bağlılık çokça merak edilen ve araştırılan bir konu olmuştur. Öğretmenler eğitim sisteminin kalitesinin arttırılmasında oynadıkları rol nedeniyle sistemde önemli bir yere sahiptir bu nedenle öğretmenlerin kendilerinden beklenen istenen nitelikleri gösterebilmeleri için onları başarıya götürecek unsurların belirlenmesi gerekmektedir. Bu unsurların başında örgütsel bağlılık geldiği düşünülmektedir. Bu bağlamda eğitim camiası için önem arz eden bu araştırmanın amacı öğretmenlerin örgütsel bağlılık davranışlarını bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ilçelerinde çalışan 24865 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 420 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Meyer, Allen ve Smith (1993) tarafından geliştirilmiş olan ve Dağlı, Elçiçek ve Han (2018) tarafından Türkçeye uyarlanan Örgütsel Bağlılık Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek 18 maddeden ve 3 alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada, t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; öğretmenlerin örgütsel bağlılık davranışlarının cinsiyetlerine, eğitim düzeylerine ve yaş durumlarına göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Öğretmen, Örgüt, Okul, Örgütsel Bağlılık, Rol model, Başarı

Abstract
Today, organizational commitment, which is one of the behaviors of organizational employees towards their organization, has been a subject that has been widely wondered and researched. Teachers have an important place in the system due to the role they play in increasing the quality of the education system, so it is necessary to determine the elements that will lead them to success in order for teachers to show the desired qualities expected from them. Organizational commitment is thought to be one of these elements. In this context, the aim of this research, which is important for the education community, is to examine teachers' organizational commitment behaviors according to some variables. The population of the research consists of 24865 teachers working in Diyarbakır districts in the 2023-2024 academic year. The sample of the study consists of 420 teachers determined by random sampling from the population. The data of the study were collected using the Organizational Commitment Scale developed by Meyer, Allen and Smith (1993) and adapted into Turkish by Dağlı, Elçiçek and Han (2018). The scale consists of 18 items and 3 sub-dimensions. In the analysis of the research data; arithmetic mean, standard deviation, frequency and percentage values were calculated. In addition, t-test and ANOVA test were used in the study. As a result of the analysis, it was seen that teachers' organizational commitment behaviors did not differ significantly according to their gender, education level and age.

Keywords
Teacher, Organization, School, Organizational Commitment, Role Model, Success