Öğretmenlerin Değerler Eğitimi Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Investigation of Teachers' Values Education Attitudes According to Some Variables

Öğretmenlerin Değerler Eğitimi Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

 
Yazar : Recep Alpboğa  Sibel Çelik, İpek Deniz, Mehmet Salih Açar, Sedat Karaman, Erdal Erol, Ferzan Bayraktar, Pertev Aras  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 321-331
DOI Number: :
Cite : Recep Alpboğa Sibel Çelik, İpek Deniz, Mehmet Salih Açar, Sedat Karaman, Erdal Erol, Ferzan Bayraktar, Pertev Aras, (2023). Öğretmenlerin Değerler Eğitimi Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 321-331. Doi: 10.46868/tigin.318.
    


Özet
Değerler eğitimi, son yıllarda sıklıkla karşılaştığımız konuların başında gelmektedir. Değer eğitimi, öğrencilere doğruyu ve yanlışı ayırt edebilmelerini sağlayacak ve belirlenmiş olan değerlerin verilmesi ve öğrencilerin kendi değerlerini oluşturabilmelerine izin verilen bir süreç olarak açıklanmaktadır. Günümüz yaşam koşullarının gereği olarak okullarda değerler eğitimi gerekliliği ile birlikte değerler eğitiminin içeriği genişletilmiş ve birçok branşın kazanım tablosunda yerini almıştır. Bu bağlamda eğitim camiası için önem arz eden bu araştırmanın amacı öğretmenlerin değerler eğitimi tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 11830 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 200 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Yaşaroğlu (2014) Tarafından geliştirilen Değerler Eğitimi Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek 25 maddeden ve tek boyuttan oluşmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada, t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; öğretmenlerin değerler eğitimi tutumlarının cinsiyetlerine, eğitim düzeylerine görev yaptıkları okul türüne ve yaş durumlarına göre anlamlı farklılık göstermediği görülürken öğretmenlerin değerler eğitimi faaliyetlerine gönüllü katılma durumlarına göre anlamlı düzeyde farklılık göstermiştir.

Anahtar Kelimeler
Değerler Eğitimi, Öğretmen, Tutum, Öğrenci, Kazanım

Abstract
Values education is one of the most frequently encountered topics in recent years. Value education is explained as a process in which students are given values that will enable them to distinguish between right and wrong, and in which students are allowed to create their own values. With the necessity of values education in schools as a requirement of today's living conditions, the content of values education has been expanded and has taken its place in the acquisition table of many branches. In this context, the aim of this research, which is important for the education community, is to examine teachers' attitudes towards values education according to some variables. The population of the study consists of 11830 teachers working in the central districts of Diyarbakır in the 2023-2024 academic year. The sample of the research consists of 200 teachers determined by random sampling from the universe. The data of the study were collected using the Values Education Attitude Scale developed by Yaşaroğlu (2014). The scale consists of 25 items and one dimension. In the analysis of the research data; arithmetic mean, standard deviation, frequency and percentage values were calculated. In addition, t-test and ANOVA test were used in the study. As a result of the analyzes, it was seen that teachers' attitudes towards values education did not differ significantly according to their gender, educational level, type of school they work in, and age, but they differed significantly according to their voluntary participation in values education activities.

Keywords
Values Education, Teacher, Attitude, Student, Outcome