Devlet Okullarında Çalışan Okul Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi

Investigation of Teachers' Views on Communication Skills of School Principals Working in Public Schools

Devlet Okullarında Çalışan Okul Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi

 
Yazar : Mehmet Kaplan  Mehmet Salih Demir, Kerem Doğan, Mahsum Araz, Hasan Güzen, İdris Noyan, Aladdin Çabuk, Bilal Bayraktar  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 343-353
DOI Number: :
Cite : Mehmet Kaplan Mehmet Salih Demir, Kerem Doğan, Mahsum Araz, Hasan Güzen, İdris Noyan, Aladdin Çabuk, Bilal Bayraktar, (2023). Devlet Okullarında Çalışan Okul Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 343-353. Doi: 10.46868/tigin.319.
    


Özet
Eğitim kurumlarında çalışan okul müdürleri, hissettiklerini ve fikirlerini açık ve net bir dille ifade edebilmeyi, iletişim becerilerini etkin kullanabilmeyi, karşısındakini dinlemeyi, bilgi aktarım süreçinde köprü görevi görmeyi, dayatmadan bilgi ve tecrübelerini uygun bir dil ile açıklama amacı ile aktarabilmeyi bilmelidir. Okul müdürünün bir lider olarak bunu başarılabildiği ve öğretmen ile etkileşiminin olumlu olduğu durumlarda tüm eğitim paydaşlarının motivasyonun yükseldiği, bunun da okulda akademik başarıyı arttırdığı ifade edilebilir. Bu önem arz eden etkileşim doğrultusunda araştırmanın amacı devlet okullarında çalışan okul müdürlerinin iletişim becerilerine yönelik öğretmen görüşleri bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 11978 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 370 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Şimşek’in (2003) geliştirmiş olduğu “Öğretmenlerin Okul Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Görüşleri” ölçeği kullanılmıştır. Şimşek (2003) tarafından geliştirilen ölçek 28 madde ve tek boyuttan oluşmuştur. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans, yüzde, t-testi, ANOVA değerleri hesaplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda; öğretmenlerin okul müdürlerinin iletişim becerilerine yönelik öğretmen görüşleri görev yaptıkları okul yerine ve eğitim düzeylerine göre anlamlı farklılık gösterirken; cinsiyet ve yaş durumlarına göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Bilgi, Dil, Okul, Müdür, Öğretmen, İletişim becerileri

Abstract
School principals working in educational institutions should be able to express their feelings and ideas in a clear and clear language, use communication skills effectively, listen to the other person, act as a bridge in the process of information transfer, and transfer their knowledge and experience for the purpose of explanation in an appropriate language without imposing. It can be stated that in cases where the school principal can achieve this as a leader and his/her interaction with the teacher is positive, the motivation of all educational stakeholders increases, which in turn increases academic achievement in the school. In line with this important interaction, the aim of this study is to examine teachers' views on the communication skills of school principals working in public schools according to some variables. The population of the study consists of 11978 teachers working in the central districts of Diyarbakır in the 2023-2024 academic year. The sample of the study consists of 370 teachers determined by random sampling from the population. The data of the study were collected using the "Teachers' Opinions on School Principals' Communication Skills" scale developed by Şimşek (2003). The scale developed by Şimşek (2003) consisted of 28 items and one dimension. In the analysis of the research data; arithmetic mean, standard deviation, frequency, percentage, t-test, ANOVA values were calculated. As a result of the analysis, it was seen that teachers' opinions about the communication skills of school principals differed significantly according to the place of school they worked and their level of education, while they did not differ significantly according to their gender and age.

Keywords
Knowledge, Language, School, Principal, Teacher, Communication skills