Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Karizmatik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi

Investigation of Charismatic Leadership Behaviors of School Principals According to Teachers' Perceptions

Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Karizmatik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi

 
Yazar : Mustafa Uzun  Medeni Yahşi, Mehmet Alper Kölemen, Duygu Savaş, Mehmet Aslan, Vedat Erdoğan, Handan Çınar, Saim İzgi  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 332-342
DOI Number: :
Cite : Mustafa Uzun Medeni Yahşi, Mehmet Alper Kölemen, Duygu Savaş, Mehmet Aslan, Vedat Erdoğan, Handan Çınar, Saim İzgi, (2023). Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Karizmatik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 332-342. Doi: 10.46868/tigin.321.
    


Özet
Eğitim kurumlarında öğretmenler tarafından karizmatik biri olarak kabul edilen okul müdürü üye ihtiyaçlarını her daim gözeten, alışılagelmişin dışında kararlar alıp uygulayabilen, risk alabilen, vizyon sahibi, kurumunun geleceği hakkında yeni fikirler üretebilen kişi olmak durumundadır. Bu özelliklere sahip okul müdürleri de kurumlarını hedefledikleri noktaya ulaştırmada daha başarılı olacaklardır. Eğitim kurumları açısından böylesine önem arz eden bu çalışmanın amacı öğretmen algıların göre okul müdürlerin karizmatik liderlik davranışlarının incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 12860 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 350 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Conger ve Kanungo (1994) 50 tarafından geliştirilen Conger ve Kanungo Karizmatik Liderlik Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek 25 madde ve 6 alt boyuttan (vizyonu belirleme ve açıklama, çevresel duyarlılık, sıra dışı davranışlar sergileme, kişisel risk üstlenme, üye ihtiyaçlarına duyarlık gösterme, mevcut durumu sürdürmeme) oluşmaktadır. Yapılan analizler sonucunda; okul müdülerin karizmatik liderlik davranışlarının cinsiyetlerine (Hayırseverlik boyutu dışında), eğitim düzeylerine ve kıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Eğitim, Öğretmen, Müdür, Okul, Yönetici, Karizmatik, Lider

Abstract
The school principal, who is accepted as a charismatic person by teachers in educational institutions, must be a person who always takes care of the needs of the members, who can make and implement unconventional decisions, who can take risks, who has a vision, and who can produce new ideas about the future of the institution. School principals with these characteristics will be more successful in bringing their institutions to the point they aim for. The aim of this study, which is so important for educational institutions, is to examine the charismatic leadership behaviors of school principals according to teacher perceptions. The population of the study consists of 12860 teachers working in the central districts of Diyarbakır in the 2023-2024 academic year. The sample of the study consisted of 350 teachers who were randomly sampled from the population. Conger and Kanungo Charismatic Leadership Scale developed by Conger and Kanungo (1994)50 was used to collect data. The scale consists of 25 items and 6 sub-dimensions (determining and explaining the vision, environmental sensitivity, exhibiting extraordinary behaviors, taking personal risks, showing sensitivity to member needs, not maintaining the status quo). As a result of the analyses, it was seen that the charismatic leadership behaviors of school principals did not differ significantly according to their gender (except for the Philanthropy dimension), education level and seniority.

Keywords
Education, Teacher, Principal, School, Administrator, Charismatic, Leader