Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Yönetici Yeterliklerinin İncelenmesi

Investigation of School Principals' Administrative Competencies According to Teachers' Perceptions

Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Yönetici Yeterliklerinin İncelenmesi

 
Yazar : Gökhan Ataç  Cemal Çatak, Hakan Aydın, Hasan Yaşlı, Derya Can, Gürcan Yılmaz, Abdurrahman Çeliktepe, Çengiz Cengiz Yaman  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 376-385
DOI Number: :
Cite : Gökhan Ataç Cemal Çatak, Hakan Aydın, Hasan Yaşlı, Derya Can, Gürcan Yılmaz, Abdurrahman Çeliktepe, Çengiz Cengiz Yaman , (2023). Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Yönetici Yeterliklerinin İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 376-385. Doi: .
    


Özet
Okul müdürünün görevi örgütü yaşatmak, örgütün dış ve iç çevresinin baskısıyla ortaya çıkan karmaşık sorunların üstesinden gelerek, örgütün etkililiğini kurmak, sürdürmek ve başarılı olarak amacına ulaştırmaksa; bunu da gerçekleştirebilmek için okul müdürlerinin aynı zamanda eğitim yöneticisi olarak da belirli konularda yeterliklere sahip olması gerekmektedir. Okul müdürlerinin bu yeterlikleri, teknik yeterlikler, insancıl yeterlikler ve kavramsal (karar-yönetsel) yeterlikler olmak üzere üç faktörlüdür. Eğitim kurumları açısından böylesine önem arz eden bu çalışmanın amacı öğretmen algıların göre okul müdürlerinin yönetici yeterliliklerinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 11255 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 360 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Aksoy’un (2012) doktora tezinde kendisinin ilköğretim öğretmenler üzerinde geliştirip kullandığı “Okul Müdürlerinin Yeterlikleri Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek 38 madde ve 3 alt boyuttan (Kavramsal yeterlikler, teknik yeterlikler ve insancıl yeterlikler) oluşmaktadır. Yapılan analizler sonucunda; okul müdülerinin yönetici yeterliliklerinin cinsiyetlerine, eğitim düzeylerine ve kıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Okul müdürü, Yönetici yeterlilik, İlköğretim, Eğitim, Okul

Abstract
If the task of the school principal is to keep the organisation alive, to overcome the complex problems arising from the pressure of the external and internal environment of the organisation, to establish and maintain the effectiveness of the organisation and to successfully achieve its goals; in order to achieve this, school principals should also have certain competencies as educational administrators. These competences of school principals have three factors: technical competences, humanistic competences and conceptual (decision-administrative) competences. The aim of this study, which is of such importance for educational institutions, is to examine the administrative competencies of school principals according to teacher perceptions. The population of the study consists of 11255 teachers working in the central districts of Diyarbakır in the 2023-2024 academic year. The sample of the study consists of 360 teachers determined by random sampling from the universe. "School Principals' Competencies Scale", which Aksoy (2012) developed and used on primary school teachers in his doctoral thesis, was used for the data of the study. The scale consists of 38 items and 3 sub-dimensions (conceptual competences, technical competences and humanistic competences). As a result of the analyses, it was seen that school principals' administrative competencies did not differ significantly according to their gender, education level and seniority.

Keywords
School Principal, Administrative competence, Primary education, Education, School