Öğretmenlerin Benimsedikleri Eğitim Felsefelerinin Bazı Değişkenlere Gere İncelenmesi

Investigation of the Educational Philosophies Adopted by Teachers According to Some Variables

Öğretmenlerin Benimsedikleri Eğitim Felsefelerinin Bazı Değişkenlere Gere İncelenmesi

 
Yazar : Mustafa Göktürk  Cihan ÇUÇİ, Selim YEŞİLGİL, Emrullah ÖZKARADAĞ, İsmail KOCABUĞA, Yalçın BENLİ, Zeynep ATAY, Sadık NARİN  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 386-396
DOI Number: :
Cite : Mustafa Göktürk Cihan ÇUÇİ, Selim YEŞİLGİL, Emrullah ÖZKARADAĞ, İsmail KOCABUĞA, Yalçın BENLİ, Zeynep ATAY, Sadık NARİN, (2023). Öğretmenlerin Benimsedikleri Eğitim Felsefelerinin Bazı Değişkenlere Gere İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 386-396. Doi: .
    


Özet
Öğretmenlerin eğitim felsefeleri, temelde sahip oldukları felsefeye göre daimici, esasici, ilerlemeci, varoluşçu ve yeniden kurmacı şeklinde olmaktadır. Öğretmenlerin sınıflarındaki eğitimi oluşturma, düzenleme ve yönlendirme çeşitleri bu farklı eğitim inançlarına göre şekillenmektedir. Bu çalışmada öğretmenlerin benimsedikleri eğitim felsefelerinin bazı değişkenlerine göre incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 13505 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 400 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Yılmaz, Altınkurt ve Çokluk (2011) tarafından geliştirilen ölçek; ‘ilerlemecilik’, ‘varoluşçu eğitim’, ‘yeniden kurmacılık’, ‘daimicilik’, ‘esasicilik’ olmak üzere 5 alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada, t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; öğretmenlerin benimsedikleri eğitim felsefelerinin cinsiyetlerine, kadro durumlarına ve kıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Öğretmen, Eğitim felsefeleri, İlerlemecilik, Yeniden kurmacılık, Daimicilik

Abstract
Teachers' educational philosophies are in the form of perennialist, essentialist, progressivist, existentialist and reconstructionist according to the philosophy they basically hold. Teachers' types of creating, organising and directing education in their classrooms are shaped according to these different educational beliefs. This study aims to examine the educational philosophies adopted by teachers according to some variables. The population of the study consists of 13505 teachers working in the central districts of Diyarbakır in the 2023-2024 academic year. The sample of the study consists of 400 teachers determined by random sampling from the universe. The scale developed by Yılmaz, Altınkurt and Çokluk (2011) consists of 5 sub-dimensions: 'progressivism', 'existential education', 'reconstructionism', 'perennialism' and 'essentialism'. In the analysis of the research data; arithmetic mean, standard deviation, frequency and percentage values were calculated. In addition, t-test and ANOVA test were used in the study. As a result of the analyses, it was seen that the educational philosophies adopted by the teachers did not differ significantly according to their gender, tenure status and seniority.

Keywords
Teacher, Educational philosophies, Progressivism, Reconstructionism, Perennialism