Devlet Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Örgütsel Sinizme İlişkin Algılarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Investigation of Public School Teachers' Perceptions of Organisational Cynicism According to Some Variables

Devlet Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Örgütsel Sinizme İlişkin Algılarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

 
Yazar : MEHMET ŞAHİN TAŞ  Hakan Sevim, Nizam Gün, Pınar Tuz, Zülküf Söker, Zümrete Tantekin, Ramazan Bahşi, Halil Keçeci  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 397-408
DOI Number: :
Cite : MEHMET ŞAHİN TAŞ Hakan Sevim, Nizam Gün, Pınar Tuz, Zülküf Söker, Zümrete Tantekin, Ramazan Bahşi, Halil Keçeci, (2023). Devlet Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Örgütsel Sinizme İlişkin Algılarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 397-408. Doi: .
    


Özet
Örgütsel sinizm öğretmenlerin duygularını ve hayatında yaşadıkları olumsuz tecrübeleri sonucunda gelişmiş olan eleştirel ve küçümseyici olan bir düşünceyi ifade etmektedir. Örgütsel sinizm araştırmalara yaygın bir şekilde konu olmaya başlaması ile birlikte literatüründe önemle yer verilen ve araştırılan bir konu haline geldiği görülmektedir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı devlet okullarında çalışan öğretmenlerin örgütsel sinizme ilişkin algılarının bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Batman merkez ilçelerinde çalışan 9158 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 250 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri öğretmenlerin örgütsel sinizm algılarını ölçmek için Sağır ve Oğuz (2012) tarafından geliştirilen ‘‘Öğretmenlere Yönelik Örgütsel Sinizm Ölçeği’’ kullanılmıştır. Ölçek, Performansı Düşüren Etkenler (9 madde), Çalıştığı Kurumdan Uzaklaşma (7 madde), Okula Karşı Olumsuz Tutum (5 madde), Çalışanların Kararları Uygulamaya Katılımı (4 madde) olacak şekilde 4 alt boyuttan ve 25 maddeden oluşmaktadır Araştırma verilerinin analizinde; t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; öğretmenlerin örgütsel sinizm algılarının cinsiyetlerine, eğitim düzeylerine ve kıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Okul, Öğretmen, Örgütsel Sinizm, Olumsuz tutum, Uzaklaşma

Abstract
Organisational cynicism refers to the feelings of teachers and a critical and condescending thought that has developed as a result of negative experiences in their lives. It is seen that organisational cynicism has become an important and researched topic in the literature with the fact that it has become a widespread subject of research. In this context, the aim of this study is to examine the perceptions of teachers working in public schools about organisational cynicism according to some variables. The population of the study consists of 9158 teachers working in the central districts of Batman in the 2023-2024 academic year. The sample of the study consisted of 250 teachers who were determined by random sampling from the population. In order to measure teachers' perceptions of organisational cynicism, "Organisational Cynicism Scale for Teachers" developed by Sağır and Oğuz (2012) was used. The scale consists of 4 sub-dimensions and 25 items as Factors Reducing Performance (9 items), Distancing from the Institution (7 items), Negative Attitude towards School (5 items), Employees' Participation in Implementing Decisions (4 items) In the analysis of the research data; t-test and ANOVA test were used. As a result of the analyses, it was seen that teachers' perceptions of organisational cynicism did not differ significantly according to their gender, education level and seniority.

Keywords
School, Teacher, Organisational Cynicism, Negative attitude, Distancing