İlköğretim Öğrencilerinin Teknoloji Bağımlılıklarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Investigation of Primary School Students' Technology Addiction According to Some Variables

İlköğretim Öğrencilerinin Teknoloji Bağımlılıklarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

 
Yazar : İbrahim Halil Polat  Ferhat Göçmen, Mehmet Aluç, Burak Uzunkoca, Mehmet Adıyahşi, Şehmus Yıldırım, Burhan Atlı, Bilgehan Şengül  
Türü :
Baskı Yılı : 2023
Sayı : 2-2023
Sayfa : 10-19
DOI Number: :
Cite : İbrahim Halil Polat Ferhat Göçmen, Mehmet Aluç, Burak Uzunkoca, Mehmet Adıyahşi, Şehmus Yıldırım, Burhan Atlı, Bilgehan Şengül, (2023). İlköğretim Öğrencilerinin Teknoloji Bağımlılıklarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. TİGİN Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 2-2023, p. 10-19. Doi: 10.46868/atdd.295.
28    


Özet
Bu çalışmada ilköğretim öğrencilerinin teknoloji bağımlılıklarının bazı değişkenlere göre belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim öğretim yılında Diyarbakır Sur ilçesinde okuyan 4251 ilköğretim kurumlarında okuyan öğrencilerden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 510 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Young, (1996) tarafından geliştirilmiş olan “Teknoloji Bağımlılığı Ölçeği” ile “Kişisel Bilgi Formu” aracılığıyla toplanmıştır. Sosyal ağ kullanma (6 madde), anlık mesajlaşma (6 madde), çevrimiçi oyun oynama (6 madde) ve web siteleri kullanma (6 madde) olmak üzere dört alt boyuttan oluşan Ölçek, beşli likert tipinde (1-hiçbir zaman, 2-nadiren, 3-orta sıklıkta, 4-çok sık, 5-her zaman) derecelendirilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada, t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; öğrencilerin teknolojik bağımlılıklarına sahip olma düzeylerinin öğrencilerin cinsiyetlerine, okul türüne ve sınıf düzeylerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler
Teknolojik, Öğrenci, Bağımlılık, Lise, Ergen, Okul

Abstract
In this study, it is aimed to determine the technology addiction of primary school students according to some variables. The population of the study consists of 4251 primary school students studying in Diyarbakır Sur district in the 2021-2022 academic year. The sample of the study consists of 510 students determined by random sampling from the universe. The data of the study were collected through the "Technology Addiction Scale" developed by Young (1996) and the "Personal Information Form". The scale, which consists of four sub-dimensions: using social networking (6 items), instant messaging (6 items), playing online games (6 items) and using websites (6 items), was graded on a five-point Likert scale (1-never, 2-rarely, 3-moderately often, 4-moderately often, 4very often, 5-always). In the analysis of the research data; arithmetic mean, standard deviation, frequency and percentage values were calculated. In addition, t-test and ANOVA test were used in the research. As a result of the analyses; it was seen that the levels of having technological addictions of the students did not differ significantly according to the gender, school type and class levels of the students.

Keywords
Technological, Student, Addiction, High School, Adolescent, School